Fototapety wróciły do naszych wnętrz, nie tylko mieszkalnych – można spotkać je w biurach, u fryzjera, w spa lub w przedszkolu. Żeby wykorzystać możliwości jakie dają współczesne fototapety, trzeba je lepiej poznać. W niniejszym artykule postaramy się przedstawić najważniejsze cechy użytkowe dzisiejszych fototapet.

Fototapety oferowane obecnie w sklepach tradycyjnych lub internetowych to dwie grupy produktów. Pierwszy z nich to produkty gotowe, dostępne w ograniczonej liczbie wymiarów i tematów. Druga grupa to fototapety drukowane na zamówienie, na konkretne wymiary – właśnie o takich produktach jest ten artykuł.

Fototapety drukowane są na kilku rodzajach materiałów, których użycie zależne jest od rodzaju pomieszczenia. Standardowym produktem jest fototapeta lateksowa drukowana na syntetycznym papierze powlekanym lateksem, przyklejana na ściany za pomocą zwykłego kleju do tapet. Papier ma wysoką gramaturę, ponad 210g/m2, co gwarantuje trwałość i odporność na zniszczenie w trakcie montażu i użytkowania. Jeżeli stosujemy fototapetę na korytarzu lub w obiektach publicznych takich jak puby, restauracje, salony fryzjerskie, możemy wzmocnić ją poprzez laminowanie. Specjalny laminat jest praktycznie niewidoczny, ale poprawia odporność na uszkodzenia mechaniczne i zmywanie wodą. Tak zabezpieczone fototapety można stosować w łazience lub w kuchni.

W kuchni i łazience najczęściej stosowane są fototapety samoprzylepne, ale tylko do gładkich powierzchni takich jak meble, lodówki, szkło lub inne gładkie płyty. Fototapety samoprzylepne również można laminować dla ochrony przed wilgocią i uszkodzeniami mechanicznymi. Specjalną odmiana fototapet samoprzylepnych są fototapety z klejem po stronie wydruku. Montowane są „pod szybę”, na przykład w kuchni nad szafkami stojącymi lub w oknach wystawowych. Biała folia od strony zewnętrznej uwydatnia kolory i chroni naklejkę przed uszkodzeniem. Niemniej istotne od podłoża jest stosowanie ekologicznych technologii druku, bezwonnych farb, bezpiecznych w codziennym użytkowaniu, ale trwałych i zachowujących nasycenie kolorów.

Wybór tematu fototapety, czyli zdjęcia, które będziemy drukować to naprawdę trudne zadanie. Od razu trzeba zastrzec, że bazowe zdjęcie lub grafika komputerowa musi być naprawdę wysokiej jakości i bardzo dużej rozdzielczości. Jeżeli piksele będą zbyt powiększone na wydruku, fototapetę będzie można oglądać tylko z odległości minimum kliku metrów. W mieszkaniu  jest to zazwyczaj nie do przyjęcia. Niebezpieczeństwo zbytniego powiększenia pikseli mamy w kilku przypadkach: zdjęcie ma zbyt małą rozdzielczość, wydruk jest bardzo duży (a więc powiększenie również), a trzeci przypadek wynika z możliwości kadrowania zdjęcia, dostępnej w dobrych sklepach. Jeżeli wykadrujemy mały fragment zdjęcia i powiększymy go zbyt mocno, to efekt może być niezadowalający. W większości sklepów obsługa zwraca uwagę na te sprawy, więc jeżeli produkt nie nadaje się do wydruku, klient jest o tym powiadamiany.

Zdjęcia wybieramy z bazy sklepu lub przesyłamy własne, wprost do panelu zamówienia. Baza zdjęć sklepu jest podzielona na wiele kategorii, które ułatwiają znalezienie zdjęcia pod kątem tematu, przeznaczenia, a jeśli to za mało, to możemy dobierać je kolorystycznie. Pamiętajmy, że fototapeta to wydruk wielkoformatowy, dlatego mocne kolory mogą nie tylko ożywić monotonne wnętrze, ale także zdominować je. Elementy na zdjęciu również będą duże, warto o tym pamiętać i przeglądać przykładowe aranżacje prezentowane przez sklepy internetowe. Fototapeta nie musi być klejona na całą ścianę, czasem lepiej wygląda fototapeta przyklejona w centralnej części ściany. Nie ma potrzeby kleić fototapety w miejscach zasłoniętych przez meble. Warto również korzystać z opcji kadrowania zdjęcia i do druku wybierać najważniejsze (najciekawsze) elementy.

Jaki motyw wybrać na fototapetę? O tym na razie nie będziemy pisać. Wybór zdjęcia jest trudny, ale przeglądanie bazy zdjęć to najprzyjemniejsza czynność w trakcie zakupu. Do tego tematu wrócimy w kolejnych artykułach, pokazując, że fototapeta to nie tylko dekoracja.

Z Ryszard Szymanowski
Artykuł został przygotowany przez sklep internetowy mural24.pl oferujący fototapety drukowane na zamówienie.