Czy zdarzyła Ci się kiedykolwiek sytuacja, że z pozornie łatwej rozmowy wybuchła awantura, a Ty nie byłaś w stanie pojąć jak taka drobnostka mogła doprowadzić do takiej eksplozji gniewu?

A może zbierałaś się dość długo na poważną rozmowę, ze strachem oczekując do czego doprowadzi konfrontacja, a tym czasem nic się nie stało, a Twoje słowa zostały wysłuchane i przyjęte do wiadomości?

Jeśli nie wiesz co spowodowało tak odmienne reakcje czas, abyś zastanowiła się co zrobiłaś źle oraz co zrobiłaś dobrze, aby móc zachować się odpowiednio, kiedy tylko zajdzie taka potrzeba w przyszłości. Albowiem kluczem do sukcesu jest przede wszystkim zachowanie człowieka.

Poniżej przedstawiamy trzy strategie, które skłonią innych do słuchania, zrozumienia oraz do współpracy.

1. Nie wstydź się prosić o pomoc

Pamiętaj, że masz prawo borykać się z różnymi problemami, kryzysami w związku lub też konsekwencjami służbowymi. Pamiętaj o tym, że kluczem do rozwiązania problemów jest również przezwyciężenie oporu związanego z tym, że musisz poprosić kogoś o pomoc.

2. Zdania zaczynaj od słowa „ja”

Zdania powinny być krótkie, proste i wyrażające Twoje potrzeby, pragnienia oraz odczucia. Najskuteczniejsze są wtedy, gdy nie towarzyszą im negatywne komunikaty niewerbalne jak np. przewracanie oczami, sarkastyczne spojrzenia czy marszczenie brwi.

Ważne, abyś w rozmowie nie oskarżała też innych, do prośby dodawała motyw, nawet jeśli wydaje Ci się zbędny. Pomocne może okazać się również odwołanie się do człowieczeństwa lub ambicji rozmówcy, a także sprawienie, aby rozmówca poczuł się ważny.

3. Powtarzaj to co usłyszałaś od rozmówcy

Rozmowa powinna przebiegać przede wszystkim spokojnie i niepretensjonalnie. Aby mieć pewność, że rozmówca Cię zrozumiał poproś go, aby powtórzył to co właśnie do niego powiedziałaś. Taktykę tę stosuj również w stosunku do siebie. Powtarzaj to co usłyszałaś od rozmówcy i odpowiadaj dopiero wtedy jeśli rozmówca potwierdzi Ci, że go dobrze zrozumiałaś. Pamiętaj, że może okazać się również tak, że aby dojść do porozumienia potrzeba będzie nawet kilku powtórek.

Źródło: „Zdrowy egoizm” – Rachael Heller, Richard Heller