Jak zadbać o mocne kości u dzieci?

Niedobory wapnia u dzieci niestety są coraz częstszym zjawiskiem. Zła dieta, uboga w produkty mleczne, podobnie jak zbyt mała ilość ruchu sprawiają, że kości dzieci stają się coraz słabsze. W rezultacie nie tylko częściej się łamią i są bardziej podatne na urazy, ale też w starszym wieku dochodzi do rozwoju osteoporozy. Jak temu zapobiec? Oczywiście wzmacniając kości poprzez dostarczanie im dużej ilości witaminy D oraz wapnia – ich najważniejszego budulca.

Solidne fundamenty – wapń i witamina D

Pomimo tego, że dzieci już od najmłodszych lat doskonale wiedzą, że aby mieć mocne kości trzeba pić mleko, wyniki badań jasno wskazują no to, że teoria nie zawsze znajduje odzwierciedlenie w praktyce. Dzieci spożywają bowiem zdecydowanie za mało produktów mlecznych bogatych w wapń, będący najważniejszym budulcem kości. Zbyt mało czasu spędzają także na świeżym powietrzu.

Tymczasem ograniczony dostęp do witaminy D również przyczynia się do osłabienia kości. I choć na pierwszy rzut oka ciężko zauważyć by do niego doszło, zwłaszcza jeśli dziecko rośnie i rozwija się prawidłowo, niestety efekty takiego stanu rzeczy dadzą o sobie znać już za kilka lat.

Większa podatność na złamania i urazy, a także trudności ze zrastaniem się kości to problemy, które coraz częściej dotyczą dzieci. Wraz z wiekiem u osób dorosłych, których kości są osłabione, może rozwijać się też groźna w swoich skutkach osteoporoza.

Aby temu zapobiec, warto już od najmłodszych lat zadbać o mocne kości najmłodszych. W jaki sposób to zrobić?

Sposób na mocne kości? Dieta!

Dieta bogata w wapń oraz odpowiednia ilość witaminy D, pokrywająca dzienne zapotrzebowanie na nią organizmu, są absolutną podstawą mocnych kości. To właśnie dlatego powinna ona obfitować w produkty mleczne już od pierwszych dni życia dziecka. Choć wydawać by się mogło, że problem niedoboru tych ważnych substancji nie dotyczy diety niemowląt, której mleko jest podstawą, okazuje się, że nie zawsze tak bywa. Mowa tu o witaminie D, która występuje wyłącznie w mleku matki. U dzieci nim karmionych dzienne zapotrzebowanie na witaminę D zostaje w pełni pokryte. U dzieci karmionych mlekiem modyfikowanym niestety już nie.

Dlatego też warto ich dietę rozszerzyć o probiotyk dla dzieci, np. Estabiom Baby czy Lactibiane, zawierające witaminę D. Probiotyk dla dzieci to produkt, który poza witaminą D zawiera też starannie przebadane szczepy bakterii jelitowych tworzących mikrobiom, odgrywający bardzo istotną rolę w budowaniu odporności organizmu. Zdrowy mikrobiom wpływa pozytywnie na funkcjonowanie całego organizmu.

W przypadku starszych dzieci warto zadbać o to, by w ich jadłospisie nie zabrakło produktów zawierających wapń. Poza mlekiem i produktami mlecznymi znajdziemy go także rybach, orzechach, migdałach, nasionach słonecznika, szpinaku, brokułach, fasoli, soi, żółtkach jaj oraz czekoladzie. Warto jednak pamiętać, że wapń pochodzenia roślinnego jest gorzej przyswajalny niż ten, który jest zawarty w nabiale. Dlatego też to właśnie produkty mleczne powinny dominować w jadłospisie dzieci.

Kluczowe znaczenie w walce o mocne kości najmłodszych, poza dietą, ma też aktywność fizyczna oraz przebywanie na świeżym powietrzu. Duża ilość ruchu oraz duża ilość witaminy D to sprawdzony sposób na wzmocnienie kości. Warto więc zamiłowanie pociechy do komputera i telewizora zamienić w miłość do spacerów i zabaw na zewnątrz.