Jak wynika z badań sprzedaży internetowej przeprowadzonych w 2019 roku przez Gemius, aż 60% internautów regularnie robi zakupy w polskich e-sklepach. Kupowanie online stało się dla nas normą. Niestety, przyzwyczajenia nie zawsze idą w parze z przezornością, a ta w przypadku Internetu jest konieczna. Jak bezpiecznie kupować w sieci? Oto 3 podstawowe zasady.

Zakupy w sieci – dlaczego są tak popularne?

Internautów decydujących się na zakupy w sieci z roku na rok przybywa. Coraz chętniej sięgamy po rozmaite usługi – w Internecie kupujemy już nie tylko odzież czy sprzęty elektroniczne, ale także artykuły spożywcze. Według danych zawartych w raporcie „Polaków portfel własny” z zakupów w sieci szczególnie chętnie korzystają kobiety – niemal 52% z nich kupuje tak regularnie.

Skąd taki wzrost zainteresowania e-handlem w ostatnich latach? To przede wszystkim ogromne ułatwienie dla kupujących. Internet oferuje szeroki wybór produktów, które nawet w ciągu kilkunastu godzin mogą znaleźć się w naszych rękach – bez całodniowych wizyt w galeriach handlowych.

Co nas motywuje do kupowania w sieci? Według raportu Gemius 45% przypadków są to atrakcyjne ceny produktów. 37% respondentów wskazało na niskie koszty dostawy, a trzecim najpopularniejszym czynnikiem okazało się pozytywne doświadczenie związane z wcześniejszymi zakupami.

Oczywiście tak duże możliwości przyciągają do sieci również oszustów. Wiele organizacji i służb, w tym Policja, ostrzega przed zbyt lekkomyślnym podejściem, zwłaszcza w przypadku dokonywania płatności. Jakie środki bezpieczeństwa warto zastosować?

Zweryfikuj sklep i sprzedawcę

Pierwszą zasadą bezpiecznych zakupów będzie upewnienie się co do źródła, z którego nabywamy dany przedmiot. Przede wszystkim, zwróćmy uwagę na obecność certyfikatu SSL na stronie – rozpoznamy go po zielonej kłódce przy pasku adresu. Taki certyfikat zapewnia bezpieczne szyfrowane połączenie i zapobiega wyciekowi poufnych danych jak np. numery kont bankowych.  

Poza tym warto sprawdzić także samego sprzedającego. Sprawdźmy opinie o danym sklepie – zwłaszcza te od poprzednich klientów. Wybierajmy także popularne platformy sprzedażowe, ponieważ one również starają się zabezpieczyć przed nieuczciwymi sprzedawcami. A jeśli wciąż nie mamy pewności co do sprzedającego, możemy zweryfikować podane przez niego dane – nazwa firmy, adres, NIP oraz REGON. Brak dostępu do tych informacji powinien być dla nas ostrzeżeniem.  

Bezpieczne metody płatności

Płatność kartą kredytową to jedna z najbezpieczniejszych metod rozliczenia w sieci. Banki coraz częściej oferują dodatkowe zabezpieczenia, dzięki którym transakcje stają się bezpieczniejsze. Santander Consumer Bank – bank od kredytów, wyposaża swoje karty kredytowe w system 3D Secure. To dodatkowa forma weryfikacji płatności – transakcję dopełniamy, wpisując w sklepie hasło wysłane na nasz telefon. Do tego bezpieczne zarządzanie kartą z wykorzystaniem bankowości mobilnej i aplikacji

Oczywiście pamiętajmy, by nie udostępniać numerów karty oraz PIN-u w internecie. Uważajmy również na fałszywe maile, w których nadawcy proszą nas o weryfikację numerów z karty. Bezpieczeństwo w sieci to także świadome dokonywanie płatności.     

Zabezpieczenia własne

I wreszcie pamiętajmy, że o kwestie bezpieczeństwa musimy dbać też samodzielnie. Jak to robić? Przede wszystkim zabezpieczajmy się, stosując oprogramowanie antywirusowe. Podczas zakupów unikajmy łączenia się z siecią poprzez publiczne sieci Wi-Fi. Najlepiej robić je za pośrednictwem domowego routera, zabezpieczonego silnym hasłem. Same hasła także warto zmieniać jak najczęściej. Wykorzystanie tej samej sekwencji w każdym możliwym internetowym koncie podnosi ryzyko utraty pieniędzy. Możemy to sobie ułatwić, stosując np. aplikacje telefoniczne do zarządzania hasłami. To niewielki wysiłek, który zdecydowanie podnosi poziom bezpieczeństwa naszych finansów w sieci.