Wielbiciele caravaningu doskonale zdają sobie sprawę, że kamper kamperowi nierówny. Luksusowe domy na kołach różnią się nie tylko gabarytami, ale także uprawnieniami wymaganymi do ich prowadzenia oraz udogodnieniami wbudowanymi wewnątrz. Wspominamy o tym dlatego, że mniej doświadczeni podróżnicy, coraz chętniej rozważają zakup kampera i na tym właśnie aspekcie pragniemy skupić się w dzisiejszym artykule. Wskazujemy, jaki kamper wybrać na start dla 4-osobowej rodziny i ile to kosztuje!

Dla kogo jest caravaning?

Caravaning to niewątpliwie bardzo nietypowa forma podróżowania, wręcz stworzona z myślą o miłośnikach niezapomnianych wrażeń. Spodoba się zatem każdemu, kto lubi aktywnie spędzać czas, a jednocześnie raczej stroni od wakacji all inclusive. Gdy już odbędziesz pierwszą podróż kamperem, zapewne zaczniesz rozmyślać o inwestycji we własny pojazd kempingowy, który na czas jazdy stanie się miejscem do zabawy, relaksu i odpoczynku. Jest to dla nas całkowicie zrozumiałe. Caravaning uzależnia, a to za sprawą wolności i niezależności, jakie ze sobą niesie.

Zanim kupisz kampera na własność, musisz koniecznie zastanowić się, jakie masz oczekiwania i potrzeby. Jeżeli podróżujesz przynajmniej kilka razy w roku, wówczas o wiele prościej będzie podjąć dobrą decyzję i wybrać dom na kołach w pełni dostosowany do Ciebie i Twojej rodziny. Wiemy jednak, że szeroki wybór rozwiązań utrudnia poniekąd sprawę, inwestycja ta powinna natomiast zostać dobrze przemyślana.

Pierwszym pytaniem, jakie musisz sobie zadać, jest: Co będzie lepsze – kamper nowy czy używany? Niewątpliwie pojazd kempingowy z drugiej ręki wiąże się z niższym kosztem. Warto mieć jednak na uwadze, że właściciele często sami nawet nie mają pojęcia o istniejących usterkach, a nie chcesz raczej zainwestować w drogą zabawkę, która niebawem będzie wymagać kosztownych napraw. Nowe kampery kosztują natomiast 200-300 tysięcy złotych. Brzmi przerażająco, nieprawdaż? Niemniej korzystając z usług autoryzowanego salonu, będziesz mógł liczyć na dogodne raty, a nawet i na zakup kampera na firmę. Przed wyborem kampera określ swój budżet!

Sprawdź tutaj kampery Karmann Mobile.

Alkowa, półintegra czy integra – jaki kamper dla 4-osobowej rodziny?

Dostępne na polskim rynku kampery najczęściej mają Dopuszczalną Masę Całkowitą o wartości niższej lub równej 3500 kg. Parametr ten określa maksymalną wagę pojazdu wraz z bagażami, pasażerami tudzież paliwem. Ustanowiono go ze względów bezpieczeństwa, tym samym przekroczenie go możesz skutkować otrzymaniem wysokiej kary grzywny. Zanim jeszcze wybierzesz model stworzony dla Ciebie, koniecznie sprawdź, czy posiadasz uprawnienia wymagane do jego prowadzenia. Wspomniana przez nas wartość DMC nakłada na kierowców obowiązek posiadania prawa jazdy kategorii B.

Nasuwa nam się zatem na myśl kluczowe pytanie – Jaki model kampera jest najlepszy? Fani tej oto formy podróżowania zazwyczaj wybierają kamper typu alkowa. I choć szukasz rozwiązania dla 4-osobowej rodziny (alkowa ma 5-7 miejsc do spania!), naszym zdaniem warto wziąć ją pod uwagę. Jej minusem jest jednak fakt, iż jest dość słabo zintegrowana i potrafi być głośna.

Kamper typu półintegra wiąże się już z wyższym kosztem, a to za sprawą wbudowanych wewnątrz pojazdu udogodnień. Przeznaczony dla 4-5 osób, jest też stosunkowo niski, dzięki czemu pokonywanie mostów czy tuneli nie powinno przysporzyć trudności w trakcie podróży. Półintegra jest wygodna, jej główną wadą jest natomiast to, iż opuszczane z sufitu łóżka ograniczają poniekąd przestrzeń.

Na koniec zdecydowaliśmy się zostawić kamper typu integra, który budowany jest na podstawie podwozia samochodów dostawczych. Oznacza to, iż kabina może zostać zaprojektowana zgodnie z oczekiwaniami nowego właściciela. Dodatkowo kabina i szoferka są ze sobą w pełni zintegrowane, co przekłada się na komfort jazdy. Integra to zatem najlepszy wybór dla kilkuosobowej rodziny, której zależy na licznych udogodnieniach.

Pamiętaj, że zakup kampera musi zostać dobrze przemyślany. Jako właściciel nowej zabawki, powinieneś też dbać o stan techniczny pojazdu i przechowywać go pod zadaszeniem.