Wieża Eiffla to najbardziej znany architektoniczny obiekt nie tylko Paryża , ale także świata. Ogromna, żelazna konstrukcja Wieży Eiffla powstała na Wystawę Światową zorganizowaną w Paryżu w 1889 r. a zarazem także dla upamiętnienia stulecia Wielkiej Rewolucji Francuskiej.
Ciekawostki dotyczące Wieży Eiffla
- Faktycznymi pomysłodawcami Wieży Eiffla byli dwaj architekci pracujący w biurze Gustawa Eiffla . Gustaw Eiffel odkupił prawa autorskie i prawa do własności intelektualnej projektu od swoich pracowników i rozpoczął budowę Wieży.
- Początkowo Wieża Eiffla budziła sprzeciw zarówno artystów jak i mieszkańców Paryża .
- Wieża Eiffla miała stać jedynie przez 20 lat. Aby uniknąć rozbiórki Gustaw Eiffel założył na wieży laboratorium aerodynamiczne i meteorologiczne. Jednak dopiero zainstalowanie telegrafu bez drutu ocaliło Wieżę Eiffla przed rozbiórką.
- Wieża Eiffla w chwili otwarcia była najwyższą budowlą świata. Honor ten pełniła do 1931 r; czyli do wybudowania w Nowym Jorku Empire State Building.
- Wysokość Wieży Eiffla od 1889r. zmieniała się kilkukrotnie. Obecnie Wieża Eiffla oficjalnie mierzy 324 m wysokości.(wraz z anteną)
- Konstrukcja Wiezy Eiffla jest ruchoma. Pod wpływem temperatury jej wysokość się zmienia, a pod wpływem wiatru konstrukcja kołysze się i odchyla nawet do 7 cm.
- Generalne odnawianie, malowanie Wieży Eiffla odbywa się co 7 lat.
- Od początku jedną z największych atrakcji Wieży Eiffla jest widok na Paryż z trzech tarasów zlokalizowanych na różnych wysokościach Wieży Eiffla.
- Na tarasach widokowych Wieży Eiffla (pierwszym i drugim) znajdują się restauracje np. Altitude 95.
- Na Wieżę Eiffla prowadzą schody (do drugiego tarasu widokowego) oraz winda.
- Na szczyt Wieży Eiffla (trzeci taras widokowy) dostać się można jedynie windą (do dziś sprawny jest mechanizm windy hydraulicznej z 1889 r.).
- W 1909 r. Hrabia Charles Lambert jako pierwszy obleciał samolotem dookoła Wieży Eiffla.
- W 1911r. paryski krawiec uszył specjalną pelerynę, by sfrunąć z Wieży Eiffla jak ptak. Niestety na oczach tłumu roztrzaskał się o bruk.
źródło: „ Europa we dwoje. Romantyczne metropolie” – Maciej Pinkwart