Kiedy warto rozpocząć naukę języka angielskiego? Czy język obcy dla maluchów to dobry pomysł?

Kiedy warto rozpocząć naukę języka angielskiego? Czy język obcy dla maluchów to dobry pomysł?

Znajomość języka angielskiego jest dziś podstawową umiejętnością, która jest w zasadzie oczekiwana od każdego. Dlatego coraz więcej młodych rodziców decyduje się o rozpoczęciu nauki dla dziecka w wieku przedszkolnym lub nawet wcześniej. Kiedy można rozpocząć naukę języka obcego? Już nawet w wieku dwóch lat!

Angielski dla dzieci w przedszkolu?

Bardzo wiele dzieci rozpoczyna naukę języka angielskiego w przedszkolu. Jednak coraz popularniejszym rozwiązaniem staje się zaznajamianie z językiem jeszcze wcześniej. Angielski dla malucha nawet dwuletniego to bardzo dobre wyjście – bo przede wszystkim uczy nie tylko angielskiego, ale przede wszystkim pozytywnie wpływa na całkowity rozwój umysłowy. Przeciwnicy wczesnego nauczania języków obcych często nie zdają sobie sprawy, jak taka nauka oddziałuje na obie półkule mózgu oraz że może rzutować na cały okres dorastania i edukacji.

Nauka języka obcego ćwiczy pamięć. Bajeczki, piosenki, wierszyki, zabawy ruchowe i gry w grupie – stosując te metody, dziecko chętnie podejmuje naukę, kojarząc ją z przyjemnością. Ponadto, rozwija swoje strategie uczenia się, a jego umysł lepiej się rozwija. Dodatkowym atutem nauki obcego języka w przedszkolu lub nawet wcześniej, jest rozwijanie świadomości kulturowej i społecznej oraz poszerzanie horyzontów.

Dlaczego warto, aby język obcy poznawać od małego?

Nauka małym dzieciom przychodzi poprzez zabawę. Bawiąc się, poznają otaczający świat. Bardzo szybko zaczynają rozumieć, że język angielski służy do porozumiewania się, dlatego chętnie wykorzystują go w celach komunikacyjnych. Nie mają jeszcze poczucia wstydu, nie boją się wygłupiać i popełniać błędów – dlatego jest to doskonały moment, aby zachęcać je do mówienia. Co więcej, małe dzieci mające kontakt z językiem obcym łatwiej wychwytują dźwięki i intonację, dzięki czemu nie tylko lepiej później rozumieją ze słuchu, ale też mówią z znacznie lepszym akcentem niż osoby, które zaczęły uczyć się tego samego języka w wieku np. 10 lat.

Dzięki zabawom ruchowym i grom w grupach dziecko czuje radość ucząc się języka, a nowe słowa i strukturę zdań opanowuje w sposób naturalny – podobnie jak język ojczysty. Dzięki temu nie nabiera awersji do nauki, tylko chętnie poznaje nowy materiał. Takie nauczanie ma wpływ długofalowy – angielski w szkole będzie prosty, a zajęcia mogą stać się ulubionym przedmiotem. Dziecko w naturalny sposób obcując z językiem, chętniej będzie po niego sięgać w starszym wieku.

Ponadto, u małych dzieci można stosować metodę, która nie zawsze działa u starszych – całe zajęcia mogą być prowadzone w języku obcym, gdyż dziecku nie przeszkadza, że w wypowiedziach pojawiają się słowa lub zdania całkowicie niezrozumiałe, o ile pojmują sens wypowiedzi. Są do tego przyzwyczajone, gdyż jeszcze nie całkiem rozumieją własny język ojczysty.