Wspieramy laktację. Poradnik młodej mamy

Wspieramy laktację. Poradnik młodej mamy

Laktacja to bardzo ważny okres w życiu młodej mamy. Niestety ta droga nie zawsze jest usłana różami. Bardzo często potrzebne jest wsparcie, zwłaszcza wtedy, kiedy młoda mama ma problem ze zbyt małą ilością pokarmu. Jak się okazuje, istnieje kilka prostych sztuczek, które sprawią, że moment ten stanie się wyjątkową chwilą dla jednej i drugiej strony – oto one!

Właściwy czas, systematyczność i relaks kontra karmienie piersią

Ogromną rolę w prawidłowym procesie laktacji odgrywają nasze hormony. Wysoki poziom prolaktyny wpływa na produkcję mleka, adrenalina z kolei może blokować wypływ pokarmu. Warto mieć to na uwadze, ponieważ skuteczne karmienie, to świadome karmienie.

Stres wywołuje automatyczny wzrost adrenaliny, dlatego warto uzbroić się w cierpliwość podczas nauki przystawiania dziecka do piersi. Aby mama mogła opanować tę trudną sztukę, musi pamiętać o wcześniejszym wyciszeniu się i zrelaksowaniu. Pomocny może tu być wygodny fotel, właściwie dobrana poduszka do karmienia oraz nastrojowe światło i ulubiona muzyka.

Dodatkowo warto karmić dziecko w nocy, pomoże to w pobudzeniu laktacji. Oprócz tego korzyści przynosi przystawianie dziecka nad ranem. To wtedy w organizmie matki obecne jest najwyższe stężenie prolaktyny – hormonu odpowiedzialnego za produkcję pokarmu.

Korzystnie na laktację działa ponadto regularność i duża częstotliwość karmienia. Warto podawać dziecku pierś na żądanie i to przez minimum 10 minut.

Wspieramy laktację. Poradnik młodej mamy

Odpowiednia dieta młodej mamy

Oprócz tego bardzo ważna jest tu odpowiednia dieta. Powinna się ona składać z dużej ilości wody i zdrowych napojów – absolutne minimum to 3 litry płynów. Zaleca się niegazowaną wodę mineralną, a także koktajle na bazie warzyw. Poza tym dobrze jest włączyć do diety węglowodany w postaci zdrowej kaszy i brązowego makaronu. Dzięki nim mama odzyska energię oraz przyjmie cenne składniki takie jak: witaminy z grupy B, kwas foliowy, nienasycone kwasy tłuszczowe. W dziennym menu mamy karmiącej powinny znajdować się również owoce.

Jakie? Tak naprawdę wszystko jest dozwolone, zwłaszcza cenne są owoce jagodowe – bogate źródło antyoksydantów. Działają korzystnie na układ krwionośny i nerwowy. Co ważne, stawiamy tylko na pokarmy, które nie uczulają dziecka. Oprócz tego warto sięgnąć po produkty wspomagające laktację. Takie, które bazują między innymi na ziołach, np. koprze włoskim i melisie.

Zmiana sposobu karmienia

Przy problemach z laktacją często pomocna okazuje się po prostu modyfikacja sposobu karmienia. Dziecko może być zwyczajnie niewłaściwie przystawione. Co ważne pierś powinna wypełniać całą jego buzię, w ustach musi znajdować się jedynie brodawka i jak największa część jej otoczki. Cenna wskazówka: prawidłowemu przystawieniu towarzyszy bardzo często charakterystyczne postękiwanie maluszka.