U osób, które regularnie biorą nadgodziny w pracy, ryzyko zawału serca wzrasta nawet o 80% – prawie o tyle samo, co u nałogowych palaczy. Wbrew pozorom branie nadgodzin przez pracowników nie przysparza korzyści pracodawcom – informacje na ten temat zebrała firma AutoID Polska SA, dystrybutor programu ABBYY FineReader.

Według fińskiego Instytutu Medycyny Pracy dłuższe przebywanie w biurze samo w sobie nie powoduje chorób, ale w połączeniu z innymi czynnikami – już tak. Przedłużając czas pracy pracownicy narażają się na zwiększoną produkcję adrenaliny i kortyzolu (jeden z hormonów stresu). Dłuższe siedzenie przy komputerze sprzyja otyłości, obciąża kręgosłup, a dodatkowo pracownicy pozbawiają się czasu na regenerację organizmu.

Coraz więcej pracodawców zauważa, że zaburzenie równowagi między pracą a życiem prywatnym jest problemem. W amerykańskich firmach zatrudnienie znajdują pierwsi specjaliści ds. Corporate Wellness, tj. budowania świadomości prozdrowotnej wśród pracowników i zachęcania do zdrowej organizacji pracy i trybu życia.

Wymierne korzyści dla firmy

Przegląd korporacyjnych programów wellness w 32 wybranych amerykańskich firmach wykazał, że ich wdrożenie przyniosło wymierne oszczędności. Przeprowadzone ankiety wykazały spadek:

  • kosztów medycznych o 27,8%,
  • liczb wizyt pracowników u lekarza o 16,5%,
  • hospitalizacji pracowników o 62,5%,
  • kosztów z tytułu niezdolności do pracy o 34,4%,
  • częstotliwości występowania urazów o 24,8%.

Również subiektywne opinie pracowników potwierdziły korzyści z programów wellness:
64% pytanych potwierdziło wzrost zaangażowania i morale,
70% zadeklarowało większą satysfakcję z pracy,
66% stwierdziło wyższą produktywność w swoich działaniach,
70% potwierdziło lepszą koncentrację.

Dodatkowo, wśród badanych pracowników stwierdzono także zmniejszenie używania tytoniu, zredukowanie siedzącego trybu życia, obniżenie ciśnienia krwi czy poziomu cholesterolu.

Świadomość wellness w Polsce

Według Moniki Nowińskiej z krakowskiego Parku Wodnego z ofert wellness skierowanej do firm korzystają już nie tylko korporacje. Coraz częściej dołączają do nich mniejsze firmy, które także inwestują w rozwój swoich pracowników nie tylko na poziomie intelektualnym. Dostrzegają, że aktywność fizyczno-rekreacyjna daje też efekt w postaci zwiększenia ich motywacji i potencjału. „Coraz częściej otrzymujemy zapytania o możliwość prowadzenia zajęć rekreacyjnych, np. jogi czy pilatesu na terenie danej firmy, która dysponuje akurat odpowiednią infrastrukturą lokalową lub niezbędnym wyposażeniem” – dodaje Nowińska.

“Każdy potrzebuje” – kampania informacyjna

Powyższe dane zebrała firma AutoID Polska SA – dystrybutor program ABBYY FineReader i organizator kampanii “Każdy Potrzebuje”. Kampania ma na celu podniesienie wśród pracowników biurowych świadomości, że sami mogą zainicjować korzystne zmiany  w swoich firmach i proponowali rozwiązania ułatwiające pracę. Kampanię wspiera ekspert i znawca nowoczesnych technologii – Zbigniew Urbański. Strona kampanii www.KazdyPotrzebuje.pl.

O organizatorze kampanii „Każdy Potrzebuje”

AutoID Polska S.A. – krakowska firma dostarczająca nowoczesne technologie. Dystrybutor programu ABBYY FineReader do optycznego rozpoznawania pisma. Program zamienia skany, pliki PDF i zdjęcia dokumentów wykonane aparatem cyfrowym na formaty pozwalające na edycję. Eliminuje ręczne wprowadzanie tekstu z papieru do komputera. Pozwala zaoszczędzić czas na tematy ważne, a przez to zwiększyć wydajność pracy i zmniejszyć koszty.

Źródła danych:
www.tomharveytraining.com
www.answertowellness.com
„Wellness Report: Employee Stress and Life Changes Are Impacting Well-Being” – ComPsych Corporation