Słodcy zabójcy, tych substancji nie podawaj dziecku!

O tym, że cukier biały w dziecięcej diecie należy ograniczyć do niezbędnego minimum, słyszała już każda mama. Wzrost zachorowania na cukrzycę, otyłość, która dotyka coraz młodsze grupy wiekowe to sygnały ostrzegawcze i jednocześnie przestroga. Kiedyś uważano, że cukier biały doda zdrowia i zalecano jego podawanie już do zupek niemowlęcych. Czy faktycznie ta substancja jest odpowiedzialna za współczesne choroby cywilizacyjne?

Jak się okazuje zdradliwe słodkości kryją się pod niewinnymi nazwami, które kupując batonika, napój gazowany lub jogurt możemy przeoczyć i wbrew pozorom nie będzie to cukier biały…

Syrop glukozowo – fruktozowy (izoglukoza)

Jak odkryli badacze z Yale za otyłość wśród Amerykanów odpowiedzialny jest tańszy i dłużej nadający się do przydatności od cukru białego, syrop glukozowo – fruktozowy. Ten kontrowersyjny produkt biochemii działa na mózg w zdradliwy sposób – nie daje uczucia sytości, ale wzmaga łaknienie, a zatem wywołuje wieczne odczucie nienasycenia. Ponadto zakłóca pracę wątroby i przestawia metabolizm na odkładanie tłuszczu ze spożywanych substancji.

Izoglukoza wytwarzana jest z mąki pszennej lub kukurydzianej (W Stanach Zjednoczonych zdominowane przez uprawy genetycznie modyfikowane) i znajduje szerokie zastosowanie także w polskich produktach, takich jak: jogurty, desery mleczne, galaretki, ciastka, czekolady, lody, napoje gazowane, płatki śniadaniowe, dżemy, a nawet musztardy, sosy, czy alkohole.

Aspartam (E 951, fenyloanalina)

Z początkiem Nowego Roku Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) wznowił konsultacje społeczne, dotyczące aspartamu, popularnego słodzika, który w badaniach wykazał szkodliwe działanie na kobiety w ciąży (wywoływał przedwczesne porody), a takżepowoduje zwiększone ryzyko nowotworów. Aspartam jest 200 razy słodszy, niż cukier biały i często stanowi zamiennik tej substancji dla osób z cukrzycą.

Choć słodzik dopuszczony jest do obrotu i dostępny na polskich półkach, między innymi w: napojach gazowanych, deserach, cukierkach, lodach, nabiale, gumach do żucia, czy produktach spożywczych dla osób, które się odchudzają, lepiej unikać go jak ognia.

Aby w zdrowy sposób zaspokoić głód naszych dzieci na słodycze, warto szukać zdrowych zamienników, do takich należą: ksylitol (wyciąg z brzozy), syrop z agawy, stewia, syrop klonowy, a także słody – ryżowy i jęczmienny. Na bazie tych substancji produkowane są słodycze, na przykład cukierki lub lizaki. Warto w nie zainwestować w sklepach ze zdrową żywnością.