Marsz na orientację jest to impreza turystyczna polegająca na odnalezieniu w terenie punktów kontrolnych na podstawie mapy, którą uczestnicy marszu otrzymują od organizatora. Znalezienie wszystkich punktów kontrolnych powinno odbyć się w określonym limicie czasowym. W zależności od poziomu trudności, wieku, rodzaju poruszania się (np. marsze rowerowe, kajakowe) organizowanych jest kilka różnych tras, dzięki czemu każdy uczestnik może wybrać trasę, która odpowiada jego kryteriom i możliwościom.
Jak należy przygotować się do marszu na orientację?
Zanim wyruszysz w trasę upewnij się czy masz ze sobą kompas, linijkę z podziałką i coś do pisania. Przy trudniejszych trasach, gdzie na mapie jest niewiele zaznaczone zabierz ze sobą również cyrkiel i kalkę techniczną, a na trasach nocnych koniecznie latarkę!
Ważną sprawą jest również ubiór. Oczywiście powinnaś go dobrać stosownie do pogody, aczkolwiek długie spodnie i buty za kostkę są jak najbardziej wskazane niezależnie od pogody. Pamiętaj, że trasa zazwyczaj przebiega w lesie, gdzie łatwo o podrapania bądź skręcenia kostki.
Do marszu gotowi – start!
Po zarejestrowaniu wszystkich uczestników zaczyna się odprawa, podczas której następuje przydzielenie minuty startowej (czasami minuty są przydzielone już na etapie zapisywania się na listę uczestnictwa) i omawiane są sprawy organizacyjne.
Po odprawie następuje „godzina 0” czyli godzina, w której pierwszy zespół (1-5 osób, w zależności od wybranej trasy) wyrusza w trasę.
Na starcie otrzymuje mapę oraz kartę startową, na którą należy nanosić opisy z punktów kontrolnych. Zespoły wyruszają w trasę zwykle co 2 – 3 minuty.
Przebieg i oznakowanie trasy
Zabawa polega na tym, by odnaleźć punkty kontrolne (PK – to punkt, który znajduje się w centrum okręgu zaznaczonego na mapie), w których znajdują się tzw. lampiony (biało -czerwona kartka, do której przymocowana jest kredka, perforator lub pieczątka). Z takiego lampionu, do wyznaczonego pola na karcie startowej, należy spisać kod. Zdarza się, że PK nie jest lampionem, ale jest miejscem, w którym należy np. wykonać jakieś zadanie.
Dla utrudnienia na trasie oprócz PK znajdują się również punkty stowarzyszone oznaczone jako PS, które mogą znajdować do 5 mm (w skali mapy) od punktu kontrolnego oraz punkty mylne, które z kolei są punktami z innej trasy marszu na orientację, która odbywa się w tym samym czasie.
Czasami oprócz tradycyjnych punktów kontrolnych znajduje się również Linia Obowiązkowego Przejścia (LOP), którą musisz przejść i potwierdzić dokładnie taką liczbę punktów kontrolnych jaką wyznaczył organizator.
Punktacja
Za niepotwierdzenie punktu kontrolnego, potwierdzenie punktu stowarzyszonego bądź mylnego, błędny opis, przekroczenie limitu czasu otrzymujesz punkty karne. Im więcej punktów karnych otrzymasz tym mniejsze szanse na wysoką pozycję w rankingu:)
WAŻNE!
- Dobrze zorientuj mapę („zgraj” północ na kompasie z północą na mapie).
- Przy wyznaczaniu punktów zwracaj uwagę na skalę mapy.
- Na karcie startowej nie dokonuj żadnych skreśleń. Każdą poprawkę wpisuj w kolejnej wolnej kratce.
- Pamiętaj, że mapa, którą otrzymasz nie musi być aktualna.
- Nawet jeśli nie uda Ci się odnaleźć wszystkich punktów kontrolnych idź do mety, aby podliczyć punkty. Kto wie, może jednak nie będziesz na ostatnim miejscu:)