Nie jest ważne, czy prowadzisz zakład kosmetyczny, lokalny czy sprzedajesz ubrania własnego projektu na portalach aukcyjnych – w którymś momencie z pewnością zaczniesz zastanawiać się nad założeniem własnej strony internetowej. Wyjaśniamy jakie są korzyści i kiedy strona internetowa nie jest najlepszym wyjściem…

Ogromny zasięg czy pogmatwany labirynt internetu?

Najpopularniejsza analogia dotycząca stron w internecie to porównanie do billboardu przy autostradzie. Wystarczy go postawić, a miliony ludzi będą mogły ją zobaczyć, sprawdzić ofertę Twojej działalności – i potencjalnie stać się jej klientami. Jest jednak jedno ale. Samo założenie strony internetowej to krok pierwszy, potrzebna jest również promocja. Promowanie się w katalogach firm o podobnym profilu działalności, wykupienie reklam AdSense czy zlecenie odpowiedniego prowadzenia strony agencji interaktywnej mogą okazać się niezbędne, by ktokolwiek do Twojej strony dotarł.

Każda marka musi mieć stronę internetową

To nie podlega dyskusji. Jeśli założyłaś własną markę produktów (dowolnej branży) koniecznie wykup domenę o tej samej nazwie i załóż stronę www. Dziś nawet widuje się kolejność odwrotną – najpierw sprawdza się wolne domeny i dopiero potem dobiera spośród nich najlepszą nazwę.

Każda marka potrzebuje strony internetowej, ponieważ drastycznie podnosi to wiarygodność produktu. Klient, który spotka się z Twoim produktem z pewnością będzie chciał dowiedzieć się więcej na temat oferty, poznać adresy sklepów czy skontaktować się z Tobą. Pamiętaj przy tym, że przed takimi stronami-wizytówkami stoją dodatkowe wyzwania: potencjalny klient będzie oczekiwał strony nowoczesnej, przejrzystej i unikalnej, świadczącej o jakości usług – i musisz się liczyć z regularnym jej odświeżaniem i uzupełnianiem.

Biznesy lokalne wolą social media

Inaczej ma się sprawa z biznesami typowo lokalnymi: mały zakład kosmetyczny, sklep czy kawiarenka zdecydowanie bardziej skorzystają z dobrze prowadzonego profilu w social media niż z samodzielnej, wolno stojącej strony internetowej. Jeśli wiesz, że Twój zakład ma określony zasięg i jest już rozpoznawalny lokalnie, dużo większe korzyści przyniesie założenie fanpage’a na Facebooku i promowanie się wśród klientek/klientów. Tam również możesz pokazywać efekty swojej pracy, opisać działalność firmy i na bieżąco informować o aktualnych promocjach i ofertach specjalnych – z gwarancją dostarczenia tych informacji do grupy zainteresowanych.

Własny sklep internetowy kontra platforma sprzedaży

To kolejny niuans przy działalności handlowej to dylemat: własny sklep internetowy kontra założenie profilu na którejś z platform sprzedażowych.

Nie ma tu znaczenia czy mówimy o ogólnym Allegro czy którejś ze specjalistycznych witryn, zasada działania jest identyczna. W zamian za konieczność ponoszenia kosztów prowizji i opłat za wystawienie towaru platforma pokazuje Twoje produkty na ogólnych stronach wyszukiwania, pozwalając dotrzeć do szerszego grona klientów.

Koszt prowizji nie dotyczy własnego sklepu internetowego, jednak musisz liczyć się z kosztem jego utrzymania i tak jak przy każdej samodzielnej stronie – z kosztem wypromowania go, by klienci w ogóle mieli świadomość istnienia Twojej działalności.

Tutaj nie ma złotego środka: najlepiej przeliczyć jeden i drugi koszt i wybrać, co bardziej się opłaca w Twojej sytuacji. Alternatywą jest połączenie obu form sprzedaży: najpopularniejsze produkty wprowadzasz na platformę sprzedażową z informacją o adresie swojego samodzielnego sklepu, na którym prezentujesz cała ofertę.

Strona od podstaw, czy z kreatora

Odrębną kwestią jest to, czy stronę założysz w pełni samodzielnie, czy skorzystasz z kreatorów i gotowych systemów zarządzania treścią.

Standardowa procedura jest dość kosztowna: potrzebujesz domeny internetowej, opłacanego cyklicznie serwera i pomocy informatyka, który na serwerze zainstaluje silnik strony, bądź napisze od podstaw całą jej mechanikę. Potem zostaje Ci wypełnienie strony treścią i jej uzupełnianie, aktualizowanie wspomnianego silnika i pilnowanie, by nic się w czasie nie zepsuło. W zamian za to masz pełną swobodę działania: możesz dodawać i usuwać ze strony każdą funkcjonalność, przebudowywać ją od podstaw bez ograniczeń (choć bez stałej opieki informatyka się nie obejdzie).

Na drugim biegunie są gotowe kreatory i platformy do zakładania stron internetowych. Przyjrzeliśmy się ofercie serwisu pl.mfirma.eu, który oferuje możliwość założenia strony internetowej na gotowej platformie, z możliwością wypełnienia jej treścią w intuicyjny sposób. Tutaj masz możliwość wykupienia oferty all-in-one: domeny, miejsca na serwerze, gotowej skonfigurowanej poczty i aktualizowanego automatycznie silnika strony. Tobie zostaje wypełnienie wybranego przez siebie szablonu treścią i cieszenie się gotową stroną www, bez konieczności zatrudniania informatyka. W zamian za tę wygodę masz mniejszą swobodę w modyfikowaniu funkcjonalności strony: może się okazać, że rozrastająca się działalność będzie wymagała założenia forum, sklepu internetowego czy innej szytej na miarę funkcji, której gotowy system nie będzie w stanie zapewnić.