Co powinno znaleźć się na talerzu przyszłej mamy? Zbilansowana dieta dla kobiet w ciąży

Co powinno znaleźć się na talerzu przyszłej mamy? Zbilansowana dieta dla kobiet w ciąży

Wielu przyszłym mamom wydaje się, że dieta w ciąży to reżim i ciągłe zakazy. W rzeczywistości planowanie jadłospisu wcale nie musi być trudne, a posiłki nudne i bez smaku. Na talerzu ciężarnej może znaleźć się wiele pysznych i pełnowartościowych produktów. Dobrym pomysłem jest również uzupełnienie codziennej diety o specjalne probiotyki dla kobiet w ciąży, które dostarczają do mikrobiomu jelitowego dobre bakterie.

Zdrowa dieta w ciąży – podstawowe zasady

Mówienie, że kobieta w ciąży „je za dwoje” to mit. W rzeczywistości wystarczy 5–6 urozmaiconych posiłków złożonych z pełnoziarnistych produktów zbożowych, różnych źródeł białka (nasion roślin strączkowych, ryb, jaj, mięsa), warzyw i owoców, tłuszczów roślinnych (oliwa z oliwek, olej rzepakowy, lniany i inne), a także mleka i produktów mlecznych.

W ciąży bardzo ważne jest dbanie o odpowiednie nawodnienie, czyli picie 2–2,5 litra płynów dziennie, z czego 1–1,5 litra powinna stanowić woda. Pozostałymi mogą być świeżo wyciskane soki warzywne i owocowe, a także naturalne herbaty owocowe lub ziołowe (dozwolone dla ciężarnych). Przyszła mama powinna wyeliminować ze swojej diety produkty wysokoprzetworzone oraz fast foody, a także ograniczyć spożywanie słodyczy.

Ciężarne kobiety zazwyczaj mają wyższe zapotrzebowanie na niektóre witaminy i minerały, np. kwas foliowy, witaminę D, magnez, cynk, żelazo i wapń. Kwestię ewentualnej suplementacji najlepiej skonsultować z lekarzem ginekologiem prowadzącym ciążę, który będzie najlepiej wiedział, na jakich mikroelementach należy się skupić.

Probiotyki w ciąży – czy warto je brać?

Nie bez powodu mówi się, że jelito jest drugim układem immunologicznym – to właśnie w nim bytują komórki odpornościowe. Warto dbać o mikrobiom, np. przyjmując probiotyki. W ciąży jest to szczególnie ważne. Niektóre z nich znajdują się w jogurtach i innych przetworach mlecznych, a także w produktach kiszonych, np. kimchi, kapuście czy ogórkach.

Sama dieta może jednak nie wystarczyć, dlatego probiotyki w ciąży warto również suplementować. Jaki probiotyk w ciąży będzie zatem najlepszy dla przyszłej mamy? Chociaż probiotyki dla kobiet w ciąży można bez problemu kupić w aptekach i drogeriach, to jednak nie wszystkie z nich mają wystarczająco bogaty skład. Bardzo ważne, aby zawierały one zarówno szczepy bakterii ginekologicznych, jak i jelitowych. Nie zaszkodzi również dodatek witamin, na które przyszłe mamy mają zwiększone zapotrzebowanie, na przykład witaminy D. Preparatem zarówno dla kobiet ciężarnych, jak i karmiących jest Estabiom Pregna, który dostarcza jednego z najlepiej przebadanych szczepów bakterii jelitowych – Lactobacillus rhamnosus GG. Zawarte w nim bakterie są odporne na kwasy żółciowe oraz żołądkowe.